søndag 9. desember 2018

Så tenner vi to lys i dag


Advent
Ingerid Hagerup

Så tenner vi to lys i kveld,
to lys for håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi to lys i kveld,
to lys for håp og glede.

I dag tenner vi to lys i adventsstaken. Vi tenner dem for håp og for glede enten det er et håp om noe stort, eller om noe mindre, enten det er å glede seg over noe stort eller noe lite. Ta vare på håpet, for uten håp resignerer man, og når man resignerer kommer man ingen vei videre.  

Legenden om de fire lysene.

Fire lys brant på adventskransen.  Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre.

Det første lyset sukket og sa:  ”Mitt navn er fred.  Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg.”  Lyset ble mindre og mindre, til slutt slukket det helt.

Det andre lyset sa:  ”Mitt navn er tro.  Men jeg er blitt overflødig.  Menneskene vil ikke vite av Gud lenger.  Det er meningsløst at jeg brenner.”  Så slukket det andre lyset.

Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:  "Mitt navn er kjærlighet.  Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne.  Menneskene overser meg.  De ser bare seg selv og ikke de andre som de skulle elske.”  Det tredje lyset sluknet det også.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa med øynene fulle av tårer:  ”Dere skal da lyse og ikke slukne!”  Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset:  ”Vær ikke redd!  Så lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene igjen.  Mitt navn er håp.”

Så tok barnet en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og tente igjen alle de andre lysene.

Håp
Er det virkelig sånn at så lenge håpet er i behold så kan alle andre følelser blåse ut, for da kan de alltids tennes igjen?  I Vildanden skrive Ibsen: ""Tar de livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar de lykken fra ham med det samme"  Er det samme med håpet?  Eller er kanskje håp og livsløgn to sider av samme sak?

Hva slags håp har du for denne julen?  Er det noe spesielt som er ekstra viktig for deg og som du virkelig håper på akkurat denne julen?

"Da ordene forsvant, var det likevel noen som fant dem – ordene som trøstet, ordene som inspirerte, ordene som ga håp. Da motet sviktet, var det likevel noen som turte. Da tårene rant, var det noen som holdt igjen sine egne, og heller tørket en venns."
Øivind Holthe

Ha en fin andre søndag i advent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar