søndag 27. november 2016

Det første lyset er klar til å tennes!


Jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å bli så voksen at jeg slutter å glede meg som et barn til å tenne det første lyset i adventsstaken?  I går kveld begynte vinduene i husene rundt oss å fylles opp med lys og glede, og juletreet ved innkjørselen til husene her, lyser så flott opp i mørketiden.  I tillegg var vi på julebord på Nesheimtunet i Vats, og det var en stemningsfull start på adventstida med nydelig mat, trivelig vertskap og flotte omgivelser. Jeg tror det er den beste julematen jeg har fått servert ute.

Så heldige vi er som fremdeles får leve i den trygge delen av verden, så heldige vi er som kan glede oss over magien som er i førjulstida, de fleste av oss uten altfor mange alvorlige bekymringer.  Selv om det sikkert er flere av oss som kjenner en viss bekymring for verdenssituasjonen i disse dager. Men kanskje er dette tiden for å feire gleden og håpet, lengselen og troen på at dette går bra om vi bare er innstilt på det.  La oss håpe at flere enn oss får kjenne på gleden over å være i trygghet disse dagene og la oss dele og inkludere, ikke ekskludere og holde utenfor.  Får vi det til, er det virkelig magisk.

I dag skinner sola her i vest, på tv er det vintersport, Marit Bjørgen har vunnet sitt første World Cup renn etter comebacket, adventstjerna i vinduet skinner og adventstaken er klar sånn at det første lyset kan tennes. Akkurat nå kan det nesten ikke bli bedre.

"Hvis du glæder dig
ved mangt,
gør du nuet
rigt og langt."
Piet Hein

Håper denne dagen bringer litt magi til deg også!

Eller kanskje skulle jeg heller si: Håper du klarer å bringe litt magi til denne dagen! For det er vel ofte sånn at vi gjerne må hjelpe litt til selv også.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar