fredag 23. november 2018

Fredelig førjulsstemning en måned før lille julaften


Sola har nettopp gått ned, mørket er i ferd med å senke seg over land selv om vi fremdeles kan se sola leke seg der ytterst i havet. Vakkert, stemningsfullt og en fin innledning på førjulstida. Om en måned er det lille julaften og jeg har tillatt meg selv å gå inn i førjulsmodus. Tidligere skulle det være 1. desember eller 1.søndag i advent før jeg fikk lov til det, av meg selv...  fullt så prinsippfast er jeg ikke lenger. Men jul i oktober er uaktuelt, bortsett fra å begynne å lage julekort og å sette julelikøren som har blitt en tradisjon hos oss.

Det er Klemetsmesse i dag - Klemets som antageligvis egentlig het Clemens og var biskop i Roma en gang for lenge siden, er opphavet til denne dagen. I følge legendene drev han blant annet med ulovlig bygging av kirker og han ble dermed bundet fast til en anker og druknet. På primstaven blir han derfor markert både med et anker og en kirke. Det har ikke så mye med jul å gjøre, bortsett fra at navnet også ble tolket til å ha med "å klemme" å gjøre, og man gikk inn i en tid hvor man skulle "klemme igjen" litt på mat og andre goder fra nå og framover mot jul sånn at man skulle sette ekstra pris på all den gode maten når jula kom.

Det siste passer vel heller dårlig sammen med "Black Friday" som preger dagen i dag. Nei, da vil jeg heller nyte freden og roen som senket seg over kirka der vest ved havet i dag. 10 minutter på parkeringsplassen der, var mer verdt enn handlekaos på kjøpesentrene. 

Nå er det en måned til jul !




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar