søndag 25. november 2018

Mer førjulstemning på Karimesse


For en vakker sen-november-dag det er i dag. Snø har vi ikke, men det er kaldt nok til at rimet ligger på trær og bakke - akkurat som det gjorde i går da dette bildet ble tatt. Var det stemningsfullt på fredagsettermiddagen i solnedgangen, så var det vakkert i går formiddag i solsteiken og kulda. Og like fint er det i dag, 29 dager før julaften.

I dag er det Karimesse og det er dagen for å spinne veke til stearinlysene, og ettersom kvinnene visstnok er ekstra kjærlige og ømme i dag, så skal det være en fin dag for å fri! Kari - eller den hellige Katarina av Alexandria, var en av flere kvinnelige helgener som led martyrdøden sånn rundt år 300 etter Kristus. Denne tiden ble det jobbet hardt i mot Kristendommen, og historien om Katarina er like grufull som historien om de andre hellige damene. Etter alle andre forsøk på å omvende henne og drepe henne, ble hun tilslutt halshugget.

Jeg regner verken med å bli fridd til eller å spinne veke til lysene i dag, men vi er i førjulsmodus, selv om det er 4 uker igjen. Og når jeg er i den modusen, tørker jeg støv av "Vindu mot havet" og går på med friskt mot.

Dagens plan er å gjøre klart til julekort-skriving, noe av det hyggeligste jeg gjør i førjulstida, og vi skal hente adventsboksene ned fra loftet sånn at jeg kan sjekke hva som må ordnes til neste helg. Det er bare en uke til første luka i adventskalenderen skal åpnes og det første lyset skal tennes!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar