mandag 6. januar 2014

Montreal i mitt hjerte

Jeg blogger mest for meg selv og for familien og jeg (vi) synes at det er mest oversiktlig å dele det opp i flere blogger med hvert sitt tema.  Det gjør også at de som vil følge oss kan velge selv hva de vil lese om.

MONTREAL I MITT HJERTE



Den første gang jeg satte mine bein på Montréalsk jord var 31.oktober 1999 - og jeg, småbyjenta som syntes at Oslo var for stor å bo i og som hadde fått mitt første pass bare 4 år tidligere - jeg følte meg øyeblikkelig hjemme her.  Og da mener jeg HJEMME. Jeg pleier å si at dersom det er sånn at vi lever flere liv, så må minst ett av mine ha vært i Montréal.

Tilbake på ferie 2012
Kjente og kjære lukter, lyder og syn brer seg over oss som et godt og trygt teppe.  Spesielt luktene - de treffer dypt inn i hjertet og gjør at hele kroppen kjenner seg igjen, nesten før man er bevisst det selv.  Det trenger ikke å være verken gode lukter eller vonde lukter, bare lukter.  I tillegg til luktene smøg varmen seg rundt oss og varmet opp både kropp og sjel.  Det var ekstra godt etter noen altfor kalde dager / uker hjemme i Norge.  Kort sagt:  Det var deilig å være tilbake!

Hvordan føles det å være på ferie, spør folk.  Ferie?  Er vi på ferie?  Jeg leter etter feriefølelsen - jeg elsker feriefølelse.  Og vanligvis er det akkurat det samme for meg hvor jeg er og hvordan ferie vi har, bare det er ferie.  Luksushotell eller telt - det er det samme.  Storby eller langt på landet - det er det samme.  Jeg liker rett og slett å ha ferie.  Men det føles ikke som ferie, det føles som hjemme.  Alt er kjent og kjært, det føles ikke som vi har vært borte i to år, det føles nesten ikke som om vi har vært borte i det hele tatt.  Den intense følelsen av at "Å, så godt det er å være tilbake" forsvant etter første dagen.  Etter det er det rett og slett som å være hjemme.  Og det er jo ingen dårlig følelse det!

Denne bloggen er en hyllest til Montréal, Canada og alle de fantastiske menneskene vi ble kjent med i løpet av de totalt 7 årene vi bodde der!  Og ikke minst er det en fantastisk by å reise på ferie til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar